In gesprek met mantelzorgers
Communicatie met de mantelzorger en zorgvrager gaat om meer dan het uitwisselen van informatie. Door oprecht aandacht te geven, helder te communiceren en verwachtingen af te stemmen, bouw je vertrouwen op en versterk je de samenwerking.
Houd de principes van doelgerichte zorg steeds in het achterhoofd en heb oog voor de levensdoelen van zorgvrager en mantelzorger.
Deze tips helpen je op weg:
Kenmerken van een goed gesprek
Gebruik LSD
Luisteren, Samenvatten en Doorvragen
Laat OMA thuis
Stel Oordelen, Meningen en Aannamen uit
Neem ANNA mee
Altijd Navragen, Nooit (zomaar) Aannemen
Smeer NIVEA
Niet Invullen Voor Een Ander
Wees een OEN
Open, Eerlijk en Nieuwsgierig
Een goede basishouding
Toon interesse.
Vraag af en toe hoe het met de mantelzorger gaat.
Wees benaderbaar.
Maak verbeterpunten en/of kritiek bespreekbaar, ga niet onmiddellijk in de verdediging.
Wees eenduidig.
Wijs liefst één contactpersoon aan of zorg voor duidelijke afspraken. Want het vraagt veel energie van een mantelzorger om elke keer opnieuw af te stemmen.
Blijf afstemmen.
Bevraag regelmatig of alles nog goed verdeeld is, of er zaken veranderd zijn in de situatie …
Voorkom teleurstelling.
Vraag welke verwachtingen de mantelzorger heeft. Leg het uit wanneer deze verwachtingen niet helemaal haalbaar zijn. Dat voorkomt onbegrip en irritatie.
Wil je hierop oefenen in een veilige omgeving? Neem deel aan een vorming of organiseer een vorming in jouw organisatie in samenwerking met een mantelzorgvereniging.
Andere tools en handvaten
- Tips voor een slechtnieuwsgesprek (van Kom op Tegen Kanker)
- Brochure Goed in gesprek (van Vilans, Nederlandse kennisorganisatie voor zorg en ondersteuning)